Osoby z chorobami przewlekłymi " ukryta niepełnosprawność"
Przewlekłe choroby to zaburzenia trwające około 3 miesięcy lub dłużej, które wpływają na funkcjonowanie osoby w różnych sferach życia: fizycznej, intelektualnej, psychicznej oraz społecznej.
Specyfika chorób przewlekłych wiąże się z utrzymaniem przez osobę określonego trybu życia uwzględniając również konieczność specyficznego leczenia.
Do tego typu chorób zalicza się m.in.: alergie, astmę, choroby nerek, choroby serca, cukrzycę, epilepsję czy hemofilię.
Wsparcie edukacyjne:
- Umożliwienie zaliczania materiału dydaktycznego według indywidualnych ustaleń z wykładowcą / wykładowczynią, w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna studenta / studentki lub doktorantki / doktoranta uniemożliwia regularne uczestnictwo w zajęciach.
- Modyfikacja harmonogramu zajęć minimalizująca nieobecności związane z planowanym leczeniem.
- Wydłużenie okresu rozliczeniowego ( np.: oddawania prac pisemnych) studentowi / studentce lub doktorantce / doktorantowi, która / y może pracować tylko w krótkich odcinkach czasowych. Przydatna dla niego byłaby pomoc w planowaniu i organizowaniu pracy.
- Podział egzaminu / zaliczenia na części, jeśli obejmuje jednorazowo obszerną ilość materiału dydaktycznego.
- Wydłużenie czasu trwania egzaminu / zaliczenia ( do 50 % czasu podstawowego ).
Epilepsja to stan neurologiczny, charakteryzujący się napadami padaczkowymi pojawiającymi się w przypadku zaburzeń czynności mózgu w postaci wyładowań bioelektrycznych. Napady padaczkowe mogą mieć gwałtowny przebieg lub może wydawać się, że dana osoba znajduje się w transie.
Podczas napadów częściowych złożonych, osoba, która jest nimi dotknięta może chodzić lub wykonywać inne ruchy, chociaż w rzeczywistości jest ona nieprzytomna.
Jeżeli ktoś dostaje ataku padaczki, nic nie można zrobić, aby go powstrzymać. Jeżeli osoba ta przewróciła się, upewnij się, że jej głowa jest bezpieczna i czekaj, aż atak minie.
Kiedy atak ustąpi, osoba ta może czuć się zdezorientowana i zawstydzona. Spróbuj zapewnić jej odosobnione miejsce, aby mogła się uspokoić.
Miej świadomość tego, że u niektórych osób napady padaczkowe mogą wywoływać pagery i światło stroboskopowe.
Wskazówki postępowania w przypadku nagłego ataku epilepsji :
- Zachować spokój.
- Usunąć z otoczenia osoby doświadczającej epilepsji przedmiotów mogące stanowić potencjalne zagrożenie dla poszkodowanego (np.: ostre, ciężkie, twarde krzesła, stoliki).
- Zapewnić osobie doświadczającej epilepsji drożności dróg oddechowych.
- W razie przedłużającego się napadu, towarzyszących urazów, braku odzyskania przytomności po napadzie oraz w innych sytuacjach, w których nie wiemy co robić, należy wezwać pogotowie ratunkowe.
Czego należy unikać:
- Wkładania jakichkolwiek przedmiotów do ust.
- Podawania płynów.
- Przytrzymywania siłą osoby doświadczającej epilepsj.i
Po ataku epilepsji:
- Ułożyć w pozycji bocznej ustalonej, co pomoże zabezpieczyć ją / jego przed ewentualnym zachłyśnięciem się treścią pokarmową.
- Monitorować funkcję oddechową
- Izolować od silnych bodźców sensorycznych (np.: świetlnych, dźwiękowych czy zapachowych).
Nie każdy rodzaj niepełnosprawności jest widoczny.
Pewne osoby mogą prosić cię o coś lub zachowywać się w sposób, który wydaje ci się dziwny. Taka prośba lub zachowanie może mieć związek z niepełnosprawnością tej osoby.
Na przykład, możesz udzielać komuś na pozór prostych wskazówek słownych, ale osoba ta prosi cię o zapisanie tych informacji. Może mieć ona trudności z przyswajaniem informacji i komunikacja w formie pisemnej jest dla niej łatwiejsza.
Albo na pozór zdrowa osoba może poprosić w kolejce o miejsce siedzące, a nie stojące. Osoba ta może odczuwać zmęczenie związane ze swoim stanem zdrowia, na przykład chorobą nowotworową lub może odczuwać skutki zażywania leków. Pomimo, iż ukryta, niepełnosprawność jest w tych przypadkach prawdziwa.
W miarę możliwości szanuj potrzeby i prośby takiej osoby.